Zřízení datové schránky – podnikatel

Pokud podnikáte a máte IČO, musíte si od roku 2023 mít povinně datovou schránku. Nevíte, jak na to? Nebojte, se vším vám poradíme!

Co je datová schránka

Datová schránka je internetová schránka, která umožňuje přijímat a odesílat elektronické dokumenty. Tyto dokumenty mohou být posílány od úřadů, veřejných institucí a také od soukromých společností. Datová schránka je užitečná primárně pro rychlou a snadnou komunikaci s úřady. Můžete přes ni žádat o vydání různých dokladů, podat daňové přiznání a mnoho dalšího.

Jak aktivovat datovou schránku

Na začátku roku 2023, nebo hned po založení vaší živnosti, by vám měl přijít doporučený dopis s informacemi, jak schránku otevřít a s přihlašovacími údaji.

  1. Dopis otevřete a na jeho první straně najděte přihlašovací jméno a heslo.
  2. Zadejte přihlašovací údaje na webu https://www.mojedatovaschranka.cz/
  3. Změňte si heslo z dopisu za nové – použijte opravdu bezpečné heslo! Přes datovou schránku vám mohou chodit citlivé dokumenty.
  4. Zapněte si upozornění na nové zprávy. To uděláte v sekci Nastavení > Notifikace. Mohou vám chodit buď na e-mail, nebo přes SMS.

Co když mi ukradnou přístupové údaje

Když ztratíte přístupové údaje, nebo se stanete obětí kybernetického útoku a údaje vám ukradnou, nemůžete si bohužel jako u běžných online služeb obnovit heslo přes e-mail. Z bezpečnostních důvodů musíte buď využít k přihlášení Identitu občana, a pokud ji nemáte, zajít na kontaktní místo veřejné správy Czech POINT, kde vám účet zpřístupní.

Když budu mít jiné problémy

Datová schránka nabízí celou řadu způsobů uživatelské podpory:

  • napište svůj dotaz na ePoradnu
  • ve všední dny od 8 do 18 hodin volejte na infolinku 954 200 200
  • využijte chatbota přímo na stránkách