
Mezinárodní únos dítěte je jednou z nejtraumatičtějších událostí, která může rodinu postihnout. V globalizovaném světě, kde je běžné zakládat rodiny napříč hranicemi, se bohužel zvyšuje i riziko, že v případě rozpadu vztahu jeden z rodičů protiprávně přemístí nebo zadrží dítě v jiné zemi, než je jeho obvyklé bydliště. Proti tomuto jevu stojí mezinárodní právní nástroj, jehož pilířem je Haagská úmluva o občanskoprávních aspektech mezinárodních únosů dětí z roku 1980.
I. Co je mezinárodní únos dítěte?
Mezinárodní únos dítěte ve smyslu Haagské úmluvy (Úmluva) není vždy únos s kriminálním podtextem, jak jej známe z médií. Nejčastěji se jedná o situaci, kdy jeden z rodičů (nebo jiný nositel rodičovské zodpovědnosti):
- Přemístí dítě z jednoho smluvního státu do druhého bez souhlasu druhého rodiče, ačkoliv ten vykonával právo péče o dítě.
- Zadržuje dítě v cizině po skončení povolené doby pobytu (např. po dovolené) a nevrátí ho do místa jeho obvyklého bydliště (např. do ČR).
Klíčovým pojmem je protiprávnost, která nastává porušením práva péče o dítě, jež bylo vykonáváno podle práva státu, kde mělo dítě bezprostředně předtím obvyklé bydliště. Úmluva se vztahuje na děti mladší 16 let.
Klíčové kritérium: Obvyklé bydliště
Nejdůležitější pro aplikaci Úmluvy je určení obvyklého bydliště dítěte. Není to nutně adresa trvalého pobytu, ale faktické centrum života dítěte – kde chodí do školy, má kamarády, lékaře a kde má vytvořeno stabilní zázemí. Toto bydliště musí být ve smluvním státě Úmluvy.
II. Haagská úmluva: Cíle a principy
Úmluva o občanskoprávních aspektech mezinárodních únosů dětí byla přijata v Haagu dne 25. října 1980 a představuje základní a nejúčinnější nástroj pro řešení těchto sporů.
Hlavní cíle Úmluvy:
- Zajistit bezodkladný návrat protiprávně přemístěných nebo zadržovaných dětí.
- Zajistit účinné respektování práva péče o dítě a styku s ním v ostatních smluvních státech.
Základní principy:
- Rychlost řízení: Úmluva zdůrazňuje nutnost rychlého jednání. Cílem je, aby rozhodnutí o návratu dítěte bylo vydáno v co nejkratší lhůtě, ideálně do šesti týdnů od zahájení řízení, jelikož prodloužení stavu nejistoty traumatizuje dítě.
- Ochrana zájmu dítěte: Ačkoliv se řízení primárně zaměřuje na návrat, vždy je sledován nejlepší zájem dítěte. Úmluva vychází z předpokladu, že pro dítě je nejlepší vrátit se do svého obvyklého prostředí.
- Oddělení řízení: Řízení o navrácení dítěte se netýká věcné úpravy péče (tedy komu bude dítě svěřeno do trvalé péče). O navrácení rozhoduje soud státu, kam bylo dítě uneseno, zatímco o věcné úpravě péče rozhodují nadále soudy ve státě obvyklého bydliště.
III. Postup při mezinárodním únosu dítěte
Klíčovou roli v procesu hrají tzv. Ústřední orgány jednotlivých smluvních států. V České republice je tímto orgánem Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí (ÚMPOD) se sídlem v Brně.
1. Krok: Kontaktování Ústředního orgánu
Rodič, jehož dítě bylo protiprávně uneseno, by měl neprodleně kontaktovat Ústřední orgán buď ve státě svého obvyklého bydliště, nebo ve státě, kam bylo dítě uneseno.
- Ústřední orgán (např. ÚMPOD v ČR) zajišťuje komunikaci, právní pomoc, pokusy o smírné řešení a předání žádosti o návrat k příslušnému soudu.
- Je klíčové jednat rychle, jelikož po uplynutí jednoho roku od únosu je návrat obtížnější (viz sekce o výjimkách).
2. Krok: Řízení před soudem
Pokud se nepodaří dosáhnout dobrovolného návratu nebo smírného řešení (mediace), podává Ústřední orgán nebo zmocněný právní zástupce návrh na zahájení soudního řízení ve státě, kde je dítě zadržováno. V České republice je k řízení o navrácení dítěte příslušný Městský soud v Brně.
Soud v dožádaném státě primárně zkoumá:
- Zda došlo k protiprávnímu přemístění/zadržení (porušení práva péče).
- Zda bylo právo péče v zemi obvyklého bydliště skutečně vykonáváno.
Pokud je protiprávnost potvrzena, soud nařídí návrat dítěte.
IV. Výjimky a důvody pro odmítnutí návratu (Článek 13)
Haagská úmluva nestanovuje automatický návrat. Zavádí přísně omezené výjimky, které umožňují soudu odmítnoutnařídit návrat dítěte. Tyto výjimky jsou interpretovány restriktivně, aby neoslabily základní princip Úmluvy.
Mezi hlavní důvody pro odmítnutí návratu patří:
- Vážné riziko újmy (tzv. „úzká výjimka“): Návrat by dítě vystavil vážnému nebezpečí fyzické nebo duševní újmy nebo by dítě jinak dostal do nesnesitelné situace (Čl. 13 odst. 1 písm. b)). Tuto újmu je nutné prokázat.
- Adaptace dítěte (tzv. „roční pravidlo“): Jestliže uplynula doba delší než jeden rok od únosu a dítě se sžilo s novým prostředím, soud nemusí nařídit návrat (Čl. 12).
- Názor dítěte: Pokud dítě odmítá návrat a dosáhlo věku a stupně vyspělosti, kdy je možno jeho názor brát v úvahu, soud může návrat odmítnout (obvykle se uplatňuje u starších dětí, např. od 12 let, ale záleží na individuálním posouzení).
- Souhlas/smíření: Žadatel (opuštěný rodič) buď s přemístěním/zadržením souhlasil, nebo se s ním následně smířil.
V. Doplnění v rámci EU: Nařízení Brusel IIb
Mezi členskými státy Evropské unie je Haagská úmluva doplněna a posílena unijním právem, konkrétně Nařízením Brusel IIb (Nařízení Rady (EU) 2019/1111).
Toto nařízení dále zrychluje a zpřesňuje řízení v rámci EU, zejména:
- Posiluje závaznost: Většinu rozhodnutí o návratu dítěte vydaných v jednom členském státě je povinné uznat a vykonat v jiném členském státě, což minimalizuje obstrukce.
- Doplňková opatření: Umožňuje přijímat předběžná a ochranná opatření v době probíhajícího řízení.
Haagská úmluva z roku 1980 je zásadním právním štítem proti negativním dopadům mezinárodních únosů dětí. Její existence a široká ratifikace (včetně doplnění unijními nařízeními v rámci EU) prokazuje mezinárodní shodu na tom, že nejlepší zájem dítěte je chráněn udržováním stability jeho prostředí. Klíčem k úspěchu v těchto případech je rychlé jednání a aktivní spolupráce s národním Ústředním orgánem.